Hva er mineralmangel?

Mineralmangel oppstår når kroppen har for lite av et mineral, enten på grunn av for lav tilførsel eller absorpsjon av mineralet, eller et for høyt forbruk av mineralet pga f.eks sykdom. Mineraler er spesielle næringsstoffer som kroppen behøver for å fungere som normalt, og som må tilføres via kosten.

Mineraler kroppen behøver omfatter:

  • Kalsium
  • Fosfor
  • Kalium
  • Svovel
  • Natrium
  • Klor
  • Magnesium
  • Jern
  • Sink
  • Selen
  • Krom
  • Fluor
  • Jod
  • Kobolt
  • Kobber

Det varierer fra mineral til mineral hvor mye kroppen behøver, de mineralene vi behøver lite av kaller vi ofte sporstoffer. Behovet for et mineral varierer også fra person til person avhengig av blant annet kjønn og alder, og om man ammer eller er gravid. Generelt sett er det uvanlig med både vitamin- og mineralmangler om man har et vanlig kosthold, men det er noen mineraler det er vanligere å få mangel på enn andre. Dette gjelder spesielt jern hos kvinner i fruktbar alder.

Mineralmangler oppstår som regel over tid og kan ha mange årsaker, blant annet økt behov for mineralet, for lavt inntak av mineralet eller for dårlig absorpsjon av mineralet gjennom kosten. Får man en mineralmangel kan det føre til flere ulike helseproblemer, som for eksempel benskjørhet, tretthet eller et dårligere immunforsvar.

Hva kan være årsakene til mineralmangel?

Mineralmangel kan enten skyldes for lav tilførsel og/eller for forhøyet behov for mineralet. Lav tilførsel av et mineral kan skyldes et lavt matinntak, et dårlig kosthold eller et begrenset kosthold (f.eks ved matallergier, veganisme eller andre dietter), men det kan også skyldes malabsorpsjonstilstander i tarmen som fører til dårlig opptak av næringsstoffer.

Noen kan også ha et forhøyet behov for et mineral sammenlignet med andre. Dette gjelder for eksempel ungdommer i vekst, gravide eller ammende kvinner, eller kvinner som menstruerer. Personer som trener mye og dermed har et svært høyt energibehov, kan også ha et tilsvarende økt behov for andre næringsstoffer.

Typiske symptomer på mineralmangel

Symptomer på mineralmangel varierer utifra hvilket mineral man har en mangel på, men typiske symptomer er gjerne:

  • Symptomer fra fordøyelsesorganene (forstoppelse, oppblåsthet, diare, magesmerter)
  • Nedsatt immunforsvar
  • Dårlig matlyst og kvalme
  • Muskelkramper
  • Nummenhet og prikking i armer eller bein

Dersom du mistenker at du har en mineralmangel bør du kontakte legen din. Legen din vil antageligvis undersøke deg og gå igjennom din sykehistorie, spørre om kostholdet og spisevanene dine og ta blodprøver for å avdekke eventuelle mangler.

Hvordan behandler man mineralmangel?

Behandlingen avhenger av type og alvorlighetsgrad. Underliggende sykdommer er også en faktor som kan påvirke valg av behandling.

Ulike former for behandling kan inkludere:

  • Kostholdsendringer: Dersom man kun har en svak mineralmangel kan kostholdsendringer alene være godt nok.
  • Kosttilskudd: Ved mer alvorlige mineralmangler vil kosttilskudd være nødvendig for å behandle mangelen. Legen din vil forskrive riktig type og dose, og det er viktig å følge legens anbefaling.
  • Intravenøs behandling: I ekstreme tilfeller kan sykehusinnleggelse med intravenøs tilførsel av det aktuelle mineralet være nødvendig.

Ulike typer mineral-mangel

  • Kalsiummangel: Kalsium er spesielt viktig for opprettholdelsen av et sterkt skjelett og sterke tenner. Kalsium har også en viktig rolle i den normale funksjonen av  musklene. I tillegg bidrar kalsium til normal blodlevring, samt den normale funksjonen av energigivende metabolisme, nervecellene, fordøyelsesenzymer. Naturlige kilder til kalsium er blant annet melkeprodukter, bønner, nøtter, fisk der man spiser beinet (f.eks sardiner) og grønnsaker som blomkål og brokkoli. Les mer om matvarer med mye kalsium her. Kalsiummangel kan være vanskelig å oppdage i begynnelsen, men vil etter en stund kunne lede til benskjørhet. Symptomer på kalsium-mangel kan være muskelkramper, nummenhet og prikking i fingrene, tretthet (fatigue) og dårlig matlyst
  • Jernmangel: Jern er en viktig bestanddel av hemoglobin, et protein som frakter oksygen fra lungene og ut til kroppen. Det er derfor åpenbart at jern er et veldig viktig mineral for oss! Jern har også flere andre viktige oppgaver i kroppen, og er blant annet viktig for immunsystemet og kognitiv funksjon. Gode kilder til jern er blant annet rødt kjøtt, fisk, bønner og linser. Les mer om gode kilder til jern her. Jernmangel er i likhet med kalsiummangel vanskelig å oppdage i begynnelsen og gir få symptomer, men kan etter en stund føre til anemi (blodmangel). Tegn på jernmangel og anemi er tretthet (fatigue).  Jernmangel sees hyppigere hos kvinner i fertil alder.
  • Magnesiummangel: Magnesium er viktig for mange ulike kroppslige funksjoner, blant annet reguleringen av blodsukkeret og blodtrykket vårt. Musklene, hjernen og energimetabolismen er også avhengig av magnesium for å fungere som normalt. Gode kilder til magnesium er nøtter, frø, fullkornsprodukter og ulike grønnsaker. Les mer om gode kilder til magnesium her. Magnesiummangel oppstår sjeldent hos friske, sunne personer, men kan oppstå i noen tilfeller på bakgrunn av ulike medisiner eller andre kroniske sykdommer. Typiske symptomer på magnesiummangel er blant annet tretthet (fatigue), redusert matlyst, kvalme og oppkast, nummenhet og prikking i armer og bein og muskelkramper.
  • Kaliummangel: Kalium er et mineral som fungerer som en elektrolytt i kroppen, og er nødvendig for at musklene skal fungere. Kalium er også viktig for nervesystemets funksjon. De beste kildene til kalium er frukt og grønnsaker, for eksempel bananer, avocado, spinat, beter og poteter. Les mer om matvarer rike på kalium her. Kaliummangel er uvanlig, og oppstår som regel ved alvorlig dehydrering. Symptomer på kaliummangel er blant annet muskelkramper, svakhet og symptomer fra fordøyelsessystemet (forstoppelse, oppblåsthet, magesmerter).
  • Sinkmangel: Zink er viktig i mange av kroppens funksjoner, blant annet protein- og DNA syntesen, metabolismen av makronæringsstoffer, fettsyrer og vitamin A, og fertilitet og reproduksjon. Kilder til sink er blant annet rødt kjøtt, bønner, nøtter, fullkornsprodukter og meieriprodukter. Les mer om matvarer med mye sink her. Mangel på sink kan gi symptomer som dårlig matlyst og tap av smaks- og luktesans.